Den Digitale Byport › Byporte under enevælden › De enkelte købstæder › Næstved › Ringstedport
Oprindeligt formål |
Fæstningsport
|
Anden anvendelse |
-
|
Bygningsmateriale |
-
|
Bygningsform |
-
|
|
|
Opført |
før 1485
|
Nybygget |
-
|
Nedrevet |
|
|
|
Bemærkninger |
Ringstedport nævnes første gang i kilderne 1485.
27. marts 1795 afleverede tømmermand Hans Nielsen et "Overslag paa hvad Materialer, der behøves til 4 Bomme, 4 Stjerner og noget nyt Plankeværk ved Byens Porte samt Arbejdsløn". Det vides ikke, om disse reparationer blev til noget, men det tyder på, at portene igen trængte til at blive fornyet.
|
|
|
Billeder |
 |  | Prospekt af Næstved 1767 På kortet fra Pontoppidans Atlas 1767 ses Ringstedsport og Østerport angivet som hhv. nr. 9 og 10. Derimod er Broport ikke nævnt, selvom Store Bro er tegnet med, og heller ikke Mølleport. Det aflukke, der ses for enden af vejen ud af Lille Næstved, og som ses på Resens kort, er heller ikke aftegnet. Det samme gælder den "Krumsport", der nævnes på Resens kort, dog uden at være tegnet som en portbygning. Kilde: Pontoppidans Danske Atlas. Fotografisk genoptryk, Rosenkilde og Bagger, 1968. |
|
|
|
Kilder |
Jfr. kilder til byporte i Næstved.
|